Auton ylikuumeneminen helteellä on yleinen ongelma, joka voi pahimmillaan johtaa vakaviin moottorivahinkoihin ja tielle jäämiseen. Ylikuumenemisen ehkäiseminen on kuitenkin mahdollista oikeilla huoltotoimenpiteillä ja ajotavoilla. Jäähdytysjärjestelmän säännöllinen tarkistus, jäähdytysnesteen oikea määrä ja laatu sekä järkevä ajotapa helteellä auttavat pitämään auton lämpötilan turvallisella tasolla. Näin voit nauttia kesäajoista ilman ikäviä yllätyksiä.
Hinaus Sjöbergillä olemme nähneet vuosien varrella lukuisia tapauksia, joissa auto on ylikuumentunut helteellä ja jättänyt kuljettajansa pulaan. Pitkä kokemuksemme on opettanut, että suurin osa näistä tilanteista olisi ollut ehkäistävissä ennakoivalla huollolla ja oikeilla toimintatavoilla.
Auton ylikuumeneminen helteellä – yleinen ongelma Suomen kesässä
Vaikka Suomen kesä on lyhyt, voivat hellejaksot olla yllättävän pitkiä ja kuumia. Kun lämpötila kohoaa yli 25 asteen, autojen ylikuumenemistapaukset yleistyvät merkittävästi. Jäähdytysjärjestelmän toimivuus joutuu erityiselle koetukselle, etenkin vanhemmissa autoissa.
Ylikuumeneminen ei ole vain harmillinen keskeytys matkantekoon, vaan se voi aiheuttaa kalliita moottorivaurioita. Moottorin ylikuumetessa sylinterikannen tiiviste voi vaurioitua tai pahimmillaan koko sylinterikansi vääntyä, mikä johtaa kalliisiin korjauksiin.
Erityisen alttiita ylikuumenemiselle ovat autot, joiden jäähdytysjärjestelmää ei ole huollettu säännöllisesti. Myös iäkkäät autot, joissa on kuluneita osia, sekä autot, joiden jäähdytysneste on vanhaa tai vähissä, kuuluvat riskiryhmään.
Miksi auto ylikuumenee helteellä?
Auton ylikuumeneminen helteellä johtuu useimmiten siitä, että moottorin tuottama lämpö ja ympäristön korkea lämpötila yhdessä ylittävät jäähdytysjärjestelmän kapasiteetin. Jäähdytysjärjestelmän tehtävänä on siirtää moottorin tuottama ylimääräinen lämpö pois ja pitää moottorin lämpötila optimaalisella toiminta-alueella.
Järjestelmän ytimessä on jäähdytysneste, joka kiertää moottorissa keräten lämpöä ja kuljettaen sen jäähdyttimeen. Jäähdyttimessä lämpö siirtyy ulkoilmaan jäähdyttimen läpi virtaavan ilman avulla. Kun ulkoilman lämpötila on korkea, lämmönsiirto ei ole yhtä tehokasta, mikä voi johtaa järjestelmän kuormittumiseen.
Yleisimpiä teknisiä syitä ylikuumenemiseen ovat:
- Jäähdytysnesteen vähäinen määrä vuotojen tai haihtumisen vuoksi
- Jäähdyttimen tukkeutuminen liasta tai hyönteisistä
- Termostaatin jumittuminen kiinni-asentoon
- Vesipumpun toimintahäiriö
- Jäähdyttimen tuulettimen vika
- Huonokuntoinen tai repeytynyt jäähdyttimen letku
Miten tarkistat jäähdytysjärjestelmän kunnon ennen hellekautta?
Jäähdytysjärjestelmän kunnon tarkistaminen ennen hellekautta on auton omistajan tärkeimpiä ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä. Säännöllinen tarkistus auttaa havaitsemaan mahdolliset ongelmat ennen kuin ne johtavat vakavampiin vahinkoihin.
Aloita tarkistamalla jäähdytysnesteen määrä ja laatu. Auton ollessa kylmä, tarkista paisuntasäiliön nestetaso min- ja max-merkintöjen väliltä. Nesteen värin tulisi olla kirkasta, ei sameaa tai ruosteista. Jäähdytysneste tulisi vaihtaa valmistajan suositteleman aikataulun mukaisesti, yleensä 2-5 vuoden välein.
Tarkista myös jäähdytysjärjestelmän letkut puristamalla niitä kevyesti. Letkujen tulisi olla joustavia mutta kiinteitä – hauraita, pehmeitä tai tursuavia letkuja ei saisi olla. Kiinnitä huomiota myös mahdollisiin kosteusjälkiin, jotka voivat viitata vuotoihin.
Jäähdyttimen korkin kunto on myös tärkeä. Tämä pieni osa ylläpitää järjestelmän painetta, joka nostaa jäähdytysnesteen kiehumispistettä. Kulunut tai viallinen korkki voi johtaa järjestelmän paineen laskuun ja nesteen kiehumiseen jo normaaleissa käyttölämpötiloissa.
Jäähdyttimen tuulettimen toiminta voidaan tarkistaa käynnistämällä auto ja antamalla sen lämmetä käyttölämpötilaan. Tuulettimen pitäisi käynnistyä automaattisesti, kun moottori saavuttaa tietyn lämpötilan.
Mitä teet, jos auto alkaa ylikuumentua ajon aikana?
Jos huomaat auton lämpömittarin nousevan punaiselle alueelle tai kojelautaan syttyy lämpötilavaroitusvalo, toimi välittömästi. Nopea reagointi voi säästää kalliilta moottoriremonteilta ja pitkältä seisonta-ajalta.
Ensimmäiseksi kytke auton lämmityslaite täysille ja avaa ikkunat. Tämä auttaa siirtämään lämpöä pois moottorista. Vähennä ajonopeutta ja moottorin kuormitusta, mutta älä pysäytä autoa välittömästi, ellei lämpötila nouse kriittisesti.
Etsi turvallinen paikka pysähtyä, mieluiten varjossa. Sammuta moottori ja anna sen jäähtyä vähintään 15-30 minuuttia. Älä avaa jäähdyttimen korkkia kuuman moottorin yhteydessä – paineen alla oleva kuuma neste voi aiheuttaa vakavia palovammoja.
Kun moottori on jäähtynyt, tarkista jäähdytysnesteen taso. Jos se on alhainen, lisää varoen jäähdytysnestettä tai hätätapauksessa puhdasta vettä. Jos autossa on näkyviä vuotoja, jäähdytysneste on kulunut loppuun tai moottori ei jäähdy pysähtymisen jälkeenkään, älä jatka ajoa.
Vakavissa tapauksissa on parasta soittaa hinauspalveluun. Hinaus Sjöbergin 24/7 päivystävä hinauspalvelu auttaa sinua kaikkina vuorokauden aikoina, joten et jää tien päälle pulaan.
Miten ajotavalla voi vaikuttaa auton lämpötilaan?
Ajotavalla on merkittävä vaikutus auton moottorin lämpötilaan, erityisesti helteillä. Moottorin rasituksen vähentäminen on avainasemassa ylikuumenemisen ehkäisyssä.
Vältä aggressiivista kiihdyttelyä ja korkeita kierroslukuja. Tasainen, ennakoiva ajotapa kuormittaa moottoria vähemmän ja pitää lämpötilan kurissa. Erityisesti ruuhkassa ja pysähtele-ja-aja -liikenteessä moottori kuumenee helposti, joten pidä riittävä turvaväli edellä ajavaan ja pyri ajamaan mahdollisimman tasaisesti.
Ilmastoinnin käyttö lisää moottorin kuormitusta, mutta täysin ilman sitäkään ei helteellä kannata ajaa. Säädä ilmastointi maltilliselle tasolle, esimerkiksi 22-24 asteeseen maksimijäähdytyksen sijaan. Näin vähennät moottorin lisäkuormitusta mutta pidät matkustamon silti miellyttävän viileänä.
Jos ajat perävaunun tai muun raskaan kuorman kanssa, ole erityisen tarkkana moottorin lämpötilan suhteen. Ylämäissä voi olla järkevää vaihtaa pienemmälle vaihteelle ja ajaa maltillisemmalla nopeudella, jotta moottori ei joudu työskentelemään äärirajoillaan.
Ylikuumenemisen ennaltaehkäisy – avain huolettomaan kesäajoon
Auton ylikuumenemisen ennaltaehkäisy on paljon helpompaa ja edullisempaa kuin ylikuumentuneen moottorin korjaaminen. Säännöllinen huolto on tärkein yksittäinen tekijä ongelmien ehkäisyssä.
Varmista, että autosi jäähdytysjärjestelmä tarkistetaan ja huolletaan säännöllisesti. Jäähdytysneste tulisi vaihtaa valmistajan suositteleman aikataulun mukaisesti, yleensä 2-5 vuoden välein. Lisäksi on hyvä puhdistuttaa jäähdytin ajoittain, jotta lika ja hyönteiset eivät tuki ilmanvirtausta.
Tarkista jäähdytysnesteen taso säännöllisesti, erityisesti ennen pitkiä ajomatkoja. Pidä myös silmällä mahdollisia vuotoja auton alla – jäähdytysnesteen vuoto on usein vihreää tai punaista ja jättää tahmeita jälkiä.
Huomioi, että jopa toimiva jäähdytysjärjestelmä voi ylikuormittua ääriolosuhteissa. Kun lämpötila kohoaa hellelukemiin, kiinnitä erityistä huomiota auton lämpömittariin ja mukauta ajotapasi olosuhteisiin sopivaksi.
Jos epäilet autosi jäähdytysjärjestelmän kuntoa tai havaitset merkkejä mahdollisista ongelmista, vie auto ajoissa ammattilaisen tarkistettavaksi. Pieni korjaus nyt voi säästää suurelta remontilta myöhemmin.
Ammattitaitoinen huolto ja ennaltaehkäisevät toimenpiteet ovat paras vakuutus huolettomaan kesäajoon. Jos kuitenkin joudut ongelmiin tien päällä, Hinaus Sjöbergin kokeneet ammattilaiset ovat valmiina auttamaan sinua vuorokauden ympäri.
Tilaa Hinaus Sjöberg 24/7
Soita 24/7 päivystysnumeroomme 020 787 000 ja tilaa hinaus tai kysy palveluistamme.
Palvelemme yötä päivää vuoden jokaisena päivänä. Toiminta-alueemme on pääkaupunkiseutu, läntinen Uusimaa ja Kymenlaakso.