Soita: 020 787 000 »
Hinaus Sjöberg
Auto jättää. Sjöberg ei.
Autonrengas näyttää kuumuusrasitusta polttavalla asfaltilla, josta nousee lämpöaaltoja. Rengas pullistuu hieman auringon pehmentämällä tienpinnalla.

Mitä eroa on hätäpalvelulla ja hinauspalvelulla lomareissussa?

Hätäpalvelun ja hinauspalvelun välinen ero on ensisijaisesti niiden käyttötarkoituksessa. Hätäpalvelu (112) on tarkoitettu tilanteisiin, joissa ihmishenki on vaarassa tai tarvitaan välitöntä viranomaisapua. Hinauspalvelu puolestaan auttaa teknisten ongelmien kanssa, kun ajoneuvo ei ole ajokunnossa mutta välitöntä hengenvaaraa ei ole. Lomareissulla on tärkeää tunnistaa, kumpaa palvelua tarvitset – oikea valinta säästää aikaa ja varmistaa, että saat juuri tarvitsemaasi apua mahdollisimman nopeasti.

Tien päällä tulee vastaan kaikenlaista – ja juuri siksi me Hinaus Sjöbergillä olemme valmiina auttamaan ympäri vuorokauden. Pitkän kokemuksemme perusteella tiedämme, että lomareissulla tapahtuvat ajoneuvovahingot aiheuttavat erityistä stressiä, mutta ammattitaitoinen apu on aina vain puhelinsoiton päässä.

Hinauspalvelu vs. hätäpalvelu – mistä ero syntyy?

Hinauspalvelun ja hätäpalvelun välinen perusero on niiden käyttötarkoituksessa ja kiireellisyydessä. Hätäpalvelu (112) on viranomaistaho, joka vastaa hätätilanteisiin, joissa on kyse ihmishengistä tai välittömästä vaarasta. Hinauspalvelu taas on erikoistunut ajoneuvojen teknisiin ongelmiin ja kuljetukseen tilanteissa, jotka eivät ole henkeä uhkaavia.

Lomareissuilla auton hajoaminen on yleensä enemmän harmillista kuin vaarallista. Moottoririkko, polttoaineen loppuminen tai akun tyhjeneminen eivät tyypillisesti vaadi hätäkeskuksen apua, vaan näissä tilanteissa hinauspalvelu on oikea valinta. Toisaalta onnettomuustilanteissa, joissa on loukkaantuneita tai auto on vaarallisessa paikassa aiheuttaen liikenteelle riskejä, tulee soittaa ensin hätänumeroon.

Tunnistaminen on helppoa: jos tilanteessa on kyse terveydestä, turvallisuudesta tai yleisestä vaaratilanteesta, soita 112. Jos kyseessä on ”vain” ajoneuvon tekninen ongelma, hinauspalvelu on oikea valinta.

Milloin tulisi soittaa hätäpalveluun lomareissulla?

Hätäpalveluun (112) tulee soittaa lomareissulla aina, kun kyseessä on välitön vaaratilanne tai tarvitaan kiireellistä viranomaisapua. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi liikenneonnettomuudet, joissa joku on loukkaantunut tai ajoneuvo aiheuttaa merkittävää vaaraa muulle liikenteelle.

Soita hätänumeroon 112 esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

  • Olet joutunut kolariin ja joku on loukkaantunut
  • Auto on pysähtynyt vaaralliseen paikkaan (esim. moottoritien kaistalle) eikä sitä voi siirtää turvallisesti
  • Epäilet toisen kuljettajan ajavan päihtyneenä
  • Olet nähnyt onnettomuuden tai vaaratilanteen liikenteessä
  • Ajoneuvosta tulee savua tai se on syttynyt palamaan
  • Olet joutunut rikoksen uhriksi (esim. auto on varastettu)

Hätäkeskus arvioi tilanteesi ja lähettää tarvittaessa paikalle oikean viranomaisen – poliisin, pelastuslaitoksen tai ambulanssin. Monissa tapauksissa hätäkeskus voi myös neuvoa hinauspalvelun tilaamisessa, jos tilanne ei vaadi viranomaisten välitöntä apua.

Milloin hinauspalvelu on oikea valinta lomamatkalla?

Hinauspalvelu on oikea valinta lomamatkalla, kun kohtaat teknisiä ongelmia ajoneuvosi kanssa, mutta välitöntä vaaratilannetta ei ole. Käytännössä tämä tarkoittaa tilanteita, joissa auto ei ole ajokunnossa, mutta sinä ja matkustajat olette turvassa.

Tyypillisiä tilanteita, joissa hinauspalvelu on paras apu:

  • Auto ei käynnisty akun tyhjenemisen vuoksi
  • Rengas on puhjennut etkä pysty vaihtamaan sitä itse
  • Moottoriin on tullut tekninen vika
  • Polttoaine on loppunut kesken matkan
  • Auto on juuttunut lumeen, mutaan tai ojaan
  • Avaimet ovat jääneet lukitun auton sisälle
  • Vaihteisto tai kytkin on rikkoutunut
  • Jäähdytysjärjestelmässä on vuoto tai auto on ylikuumentunut

Hinauspalvelumme toimii ympäri vuorokauden, joten saat apua mihin vuorokauden aikaan tahansa. Ammattitaitoiset kuljettajamme auttavat ajoneuvosi hinaamisen lisäksi usein myös pienemmissä ongelmissa kuten apuvirran antamisessa, jolloin matka voi jatkua ilman varsinaista hinausta.

Mitä tehdä kun auto hajoaa kesken lomamatkan?

Kun auto hajoaa kesken lomamatkan, ensimmäinen tehtäväsi on varmistaa kaikkien turvallisuus. Pysäköi auto mahdollisimman turvalliseen paikkaan tien sivuun ja laita varoitusvilkut päälle. Aseta varoituskolmio riittävän etäälle ajoneuvosta.

Toimintaohjeet vaihe vaiheelta:

  1. Varmista turvallisuus: Pysäköi turvallisesti ja laita varoitusvilkut päälle
  2. Arvioi tilanne: Onko kyseessä tekninen vika vai onnettomuus?
  3. Soita apua: Teknisessä ongelmassa soita hinauspalveluun, hätätilanteessa numeroon 112
  4. Valmistaudu kertomaan hinauspalvelulle:
    • Tarkka sijaintisi (tien numero, lähin liittymä tai maamerkki)
    • Ajoneuvon merkki, malli ja rekisterinumero
    • Lyhyt kuvaus ongelmasta
    • Matkustajien määrä
  5. Pysy lämpimässä ja turvallisessa paikassa avun saapumiseen asti

Soittaessasi hinauspalveluun päivystäjämme kertoo sinulle arvioidun saapumisajan ja antaa tarvittaessa lisäohjeita. Palvelemme 24/7, joten saat apua mihin vuorokauden aikaan tahansa Läntisen Uudenmaan ja pääkaupunkiseudun alueella.

Voiko vakuutus korvata hinauksen lomamatkalla?

Kyllä, useimmat ajoneuvovakuutukset kattavat hinauskuluja lomamatkalla tietyin ehdoin. Korvattavuus riippuu vakuutuksesi laajuudesta ja ehdoista. Kaskovakuutuksen sisältämä autopalveluvakuutus tai erillinen hinausturva yleensä korvaa hinauksen ja muut avustuskustannukset, kun auto hajoaa matkan aikana.

Yleisimmät hinauskustannuksia kattavat vakuutusvaihtoehdot:

  • Autopalveluvakuutus (sisältyy usein laajaan kaskoon)
  • Hinausturva (voidaan liittää suppeampaankin vakuutukseen)
  • Matkavakuutus (saattaa kattaa joitakin kuluja ulkomailla)
  • Liittojen ja järjestöjen jäsenedut (esim. Autoliiton tiepalvelu)

Ennen hinauspalvelun tilaamista kannattaa tarkistaa oma vakuutusturvasi. Hinaustilanteessa ota talteen kaikki kuitit ja dokumentit korvauksen hakemista varten. Useimpien vakuutusyhtiöiden kanssa voimme myös laskuttaa hinauksen suoraan vakuutusyhtiöltä, jolloin sinun ei tarvitse maksaa kustannuksia ensin itse.

Huomioithan, että vakuutusyhtiöillä on eroja hinauspalveluiden korvattavuudessa ja omavastuissa. Joissakin vakuutuksissa on myös rajoituksia hinausmatkan pituudelle tai korjaamovalinnalle.

Miten varautua autolla matkustaessa ongelmatilanteisiin?

Parhaiten ongelmatilanteisiin varaudut ennakoimalla ja huolehtimalla ajoneuvostasi säännöllisesti. Tarkastuta autosi ennen pitkää lomamatkaa ja varmista, että perushuollot on tehty ajallaan. Pienikin huolimattomuus voi johtaa ikäviin yllätyksiin keskellä lomaa.

Hyödyllinen tarkistuslista ennen lomamatkaa:

  • Huollata auto säännöllisesti ja tarkistuta se ennen pitkää matkaa
  • Tarkista renkaiden kunto ja ilmanpaineet
  • Varmista, että akku on hyvässä kunnossa
  • Tarkista nesteet: moottoriöljy, jäähdytysneste, lasinpesuneste
  • Pidä mukana perustyökaluja ja varalamppuja
  • Ota talteen hinauspalvelun numero puhelimeesi
  • Pidä mukana varoituskolmio, heijastinliivi ja ensiapupakkaus
  • Tarkista vakuutusturvasi ja sen kattavuus
  • Lataa puhelimeesi navigaattori tai karttasovellus

Tallenna hinauspalvelumme päivystysnumero 020 787 000 puhelimeesi jo ennen matkaa. Ongelmatilanteessa ammattitaitoinen henkilökuntamme palvelee sinua ympäri vuorokauden ja järjestää apua nopeasti. Kokemuksemme mukaan nopea avunsaanti voi pelastaa loman, joten älä epäröi soittaa meille pienenkin ongelman kohdatessasi.

Muista, että varautuminen on parasta ennaltaehkäisyä. Pienikin etukäteistarkastus ja perusasioista huolehtiminen voi säästää sinut ikäviltä yllätyksiltä lomamatkalla.

Tilaa Hinaus Sjöberg 24/7

Soita 24/7 päivystysnumeroomme 020 787 000 ja tilaa hinaus tai kysy palveluistamme.

Palvelemme yötä päivää vuoden jokaisena päivänä. Toiminta-alueemme on pääkaupunkiseutu, läntinen Uusimaa ja Kymenlaakso.

Tilaa hinaus 24h

020 787 000
020 787 000

97 % asiakastyytyväisyys

Hinaus Sjöbergillä on tuhansia viiden tähden arvosteluja.

Pyydämme palautteen kaikilta asiakkailtamme ja valtaosa arvosanoista on kiitettäviä.

 

Mitä eroa on hätäpalvelulla ja hinauspalvelulla lomareissussa?
4,8 rating based on 12 345 ratings
Overall rating: 4.8 out of 5 based on 5080 reviews.

Kiitos ripeästä toiminnasta

★★★★★
Mökkimatka keskeytyi Kehä III:lla. Jäädytysneste jäi asvaltille. Sjöberg oli paikalla puolessa tunnissa. Auto huoltoon ja matka jatkui.
- Kalle B

Erinomaista palvelua

★★★★★
Hinausauto tuli sovittuun aikaan ja puolen tunnin päästä auto oli korjaamolla. Todella sujuvaa.
- MB SLK

25.07.2025 EUA-913

★★★★★
- Niruta Bhattarai

Ripeää toimintaa kesälomallakin

★★★★★
Pari tuntia ja auto hinattuna korjaamon pihaan. Asiakaspalvelu puhelimessa oli hyvää.
- Juhkis

Jumissa aamuruuhkassa

★★★★★
Puoli tuntia soitosta oli auto lavetilla ja päästiin auton kanssa töihin! Kiitos!
- Kati Eronen

Kiitos hyvästä palvelusta

★★★★★
Kiitos avusta! Rengas puhkesi moottoritiellä, ja sain erinomaista ja sujuvaa apua
- Anne
Autonkuljetus Sjöberg Oy

Autonkuljetus Sjöberg Oy »

Autonkuljetukset valtakunnallisesti ja ammattitaidolla.

versio 1.0